کامران خداپرستی

تدریس موثرتر با استفاده از“ اثر زیگارنیک”

خانم “بلوما زیگارنیک” (Bluma Zeigarnik) که یک روانشناس بود نظرش به پروژه‌ی تحقیقاتی استادش جلب شد. استادش متوجه شده بود که پیشخدمت‌های رستوران، سفارش غذا را بدون این که یادداشت کنند، به یاد می‌آورند ولی بعد از این که صورتحساب پرداخت شد، چیز زیادی از سفارش یادشان نمی‌ماند.

زیگارنیک که به این پدیده علاقه‌مند شده بود آزمایش‌هایی طراحی کرد و انجام داد. نتیجه‌ی آزمایش‌های متعدد نشان داد، افراد، چیزهای ناتمام را بیشتر به خاطر می آورند. به عبارت دیگر، مقولات ناتمام، ذهن انسان را بیشتر درگیر می‌­کنند.

این پدیده “اثر زیگارنیک” نامیده می‌شود.

شاید مصداقهایی از این پدیده در زندگی روزمره‌ی خودمان هم قابل مشاهده باشد. مثلا ممکن است جزئیات زیادی از یک فیلم قدیمی به یادتان مانده باشد اما به احتمال زیاد، آن فیلم، فیلمی بوده است که تا آخر تماشایش نکرده‌اید. فیلم ناتمام را می‌توانید با یک سفر ناتمام، کتاب ناتمام و … جایگزین کنید.

به عنوان یک نظر شخصی فکر می‌کنم اثر زیگارنیک کاربردهای زیادی در حوزه‌­های گوناگون دارد. به عنوان مثال وقتی دقت می کنم رد پای آن را در صنعت بازاریابی و تبلیغات می‌بینم. نمونه اش بیلبوردهایی هستند که وقتی در یک بزرگراه نصب می‌شوند فقط دارای یک واژه، روی زمینه‌­ای سفید هستند و کم کم در طول چند هفته، با اضافه شدن واژه‌­هایی دیگر، جمله­‌ی تبلیغی مورد نظر کامل می­‌شود.

در صنعت سرگرمی‌سازی هم می‌توان نمونه‌هایی از کاربردهایش را یافت مثلا در جایی که آخرین سکانس یا پایان‌بندی یک فیلم یا سریال به گونه‌ای انتخاب می شود که تماشاگر برای دنبال کردن فصلهای بعدی، همچنان مشتاق باقی بماند.

در حوزه‌­های دیگر مانند ورزش، توسعه‌ی فردی و … هم می‌توان کاربرد اثر زیگارنیک را جستجو کرد.

اما در حوزه‌­ی آموزش و یادگیری.

با دانستن مفهوم اثر زیگارنیک، شاید از این به بعد باید تلاش کنیم تا به عنوان مدرس، نکته­­‌ی مهمی که چکیده‌­ی بحث یا شاه‌­بیت آن موضوع است، به سادگی در قالب یک جمله بیان نشود بلکه آن را بصورت پرسش در­بیاوریم تا دانشجویان قدری فکر کنند و پاسخ بدهند یا این پیشنهاد را بدهیم که مثلا در جلسه‌­ی بعد‌ی در موردش صحبت می‌کنیم.

حتی بر این مبنا، ایجاد وقفه‌ه­ای کوتاه در تدریس (break) می‌­تواند به یادگیری عمیق­تر کمک کند.

خودم در بحث آموزش سعی می‌کنم موارد بالا را حتما رعایت کنم و اتفاقا در بازخوردهایی که گرفته‌ام تاثیر مثبتش را دیده‌­ام.

زیگارنیک که بود؟

به نظرم مرور زندگی پرفراز و نشیب خانم زیگارنیک، درسهای زیادی برای یاد گرفتن دارد. او که جزو نخستین دختران روسیه بود که به دانشگاه رفتند، در اوج فعالیتهای دانشگاهی و علمی، بخاطر به زندان افتادن همسرش، دو فرزند خردسالش را به تنهایی بزرگ کرد. پس از آن …

اگر دوست داشتید، سری به ویکیپدیا بزنید.

خروج از نسخه موبایل