کامران خداپرستی

درسی که یک ممیز به من داد!

اوایل دهه‌ی ۸۰ خورشیدی، تنها استاندارد مدیریت کیفیت که همه می‌شناختند، ایزو ۹۰۰۱ معروف بود و استانداردهایی مثل ۱۷۰۲۰ و ۱۷۰۲۵ و ۳۸۳۴ به گوش خیلی‌ها، نا‌آشنا!

در آن زمان تنها آزمایشگاه متالورژی کشور که ۱۷۰۲۵ داشت، ساپکو بود و مدیریت ارشد تصمیم گرفته بود آزمایشگاه ما هم این استاندارد را خیلی سریع مستقر کند. برای من بی‌تجربه چالش خیلی بزرگی بود چون در کنار کارهای روزمره آزمایشگاه و پاسخگویی به مشتریان، باید از یک طرف برای کشش و سختی‌سنجی، عدم قطعیت محاسبه می‌کردم و از طرف دیگر باید می‌دیدم، معادل “اره لنگ” در انگلیسی چه واژه‌ای هست تا در لیست تجهیزات آزمایشگاه بنویسم.

خلاصه دردسرتان ندهم، چند ماه پر مشغله گذشت و روز موعود فرا رسید. تیم ممیزی آلمانی وارد آزمایشگاه شدند. اسم مميز فنی را که متالورژ هم بود هنوز هم یادم هست. آقای یوس.

در مورد آن دو روزی که آقای یوس آزمایشگاه را ممیزی کرد، خاطرات زیادی دارم که شاید روزی آنها را بنویسم اما فعلاً چیز دیگری می خواهم بگویم.

یادم هست کنار دستگاه کشش ایستاده بودیم که چشم آقای یوس به دفترچه‌ای افتاد که روی میز بود. البته نمی شد گفت دفترچه. در واقع یک سری کاغذ A۴ بود که آنها را با شیرازه‌‌ی پلاستیکی به هم وصل و با یک طلق سبز رنگ، جلدش کرده بودم. این مثلاً دفترچه، به عنوان پیش نویس نتایج آزمون کشش استفاده می شد تا اعداد ثبت شده در آن، در تهیه‌ی گزارش نهایی استفاده شوند.

آقای یوس پرسید “این چیه؟” برایش توضیح دادم. وقتی حرفم تمام شد، شیرازه را جدا کرد و برگه‌ی آخر آن را برداشت. بعد دوباره شیرازه را سر جایش گذاشت و به من گفت: ” اگه صفحه‌ی آخر رو کسی برداره یا مثلا به دلیلی جدا بشه و بیفته، تو از کجا می فهمی؟”

فکرم به جایی قد نداد. گفتم: “احتمالش خیلی کمه که همچین اتفاقی بیفته.”

آقای یوس گفت: ” ممکنه احتمالش کم باشه ولی صفر نیست. اشکال کار اینه که پایین صفحات نوشته‌ای صفحه ۱، صفحه ۲ و … در حالیکه باید بنویسی صفحه ۱ از ۲۰، صفحه ۲ از ۲۰ و … اینطوری مشکل حل میشه.”

پس از اینکه به عنوان دومین آزمایشگاه متالورژی کشور، گواهی ۱۷۰۲۵ را گرفتیم، به دلایلی، استعفا دادم و به یک شرکت مهندسی مشاور رفتم اما بعد از گذشت نزدیک به ۲۰ سال از آن روزها، هنوز هم وقتی مدرکی را بررسی می‌کنم ناخودآگاه چشمم دنبال شماره‌ی صفحات می‌گردد و بارها هم شده که این کامنت را نوشته‌ام:

Please follow page numbering format as Page … of… for all pages of document

خروج از نسخه موبایل