کامران خداپرستی

نمادهای جوشکاری

حتماً دیده‌اید… مجموعه‌ای از خط و مثلث و مستطیل و دایره و انواع و اقسام شکلهای دیگر.

اینها همگی در کنار هم یک زبان مشترک به نام نمادهای جوشکاری (Welding Symbols) ایجاد می‌کنند تا طراح بتواند با این زبان، مقصودش را به مهندس جوش، جوشکار و بازرس جوش، انتقال دهد. استفاده از نماد‌های جوشکاری روشی سریع و کارآمد است برای نشان دادن آنچه قرار است اجرا شود و علاوه بر این جلوی برداشتهای اشتباهی را که ممکن است از یک نوشته یا طرح غیر استاندارد داشت، می‌گیرد.

در جاهایی که کار می‌کردم، برای همکاران طراح مکانیک، پرسش‌ها و ابهاماتی در مورد نقشه‌خوانی جوش پیش می‌آمد که مطرح می‌کردند. یادم هست یکبار یکی از همکاران که مرور طراحی (design review) انجام می‌داد، در حالی‌که یک نقشه دستش بود پیشم آمد و گفت: “از این سازنده خیلی بعیده. نمی‌دونم چرا همه‌ی علامت‌های جوش رو برعکس کشیده.” وقتی به نقشه نگاه کردم، دیدم چون سازنده اروپایی بود، بجای استفاده از AWS از نمادهای ISO استفاده کرده و همکارم چون با این نمادها آشنایی نداشته، این تصور برایش ایجاد شده بود که آنها نادرست ترسیم شده‌اند.

همین موضوع جرقه‌ای شد که به فکر معرفی نماد‌های جوشکاری AWS و ISO در کنار هم بیفتم که نتیجه‌اش پاورپوینتی شد که می‌توانید آن را از لینک زیر دانلود کنید:

نمادهای جوشکاری و آزمونهای غیر مخرب ( ۷۹ اسلاید – ۲ مگابایت)

در آخرین اسلاید پاورپوینت بالا، جمله‌ی زیر را نوشته بودم:

Please ask your questions about this topic and all aspects of welding via:

http://forum.weldeng.net

وبسایتی که در بالا دیدید، برای خودش داستانی دارد. اگر بخواهم خلاصه‌اش کنم این می‌شود که چون فکر می‌کردم بودن انجمنی تخصصی  همانند eng-tips.com البته به زبان فارسی، چقدر می‌تواند گره‌گشا باشد، ایده‌ام را با امیر حسینی کلورزی مطرح کردم و پیشنهاد دادم در زمینه‌ی جوش، این انجمن گفتگو یا اصطلاحاً فوروم را ایجاد کنیم. او هم استقبال کرد و قرار شد برای این‌که پاسخها قابل اعتماد باشند، مباحث مختلف جوشکاری را به دسته‌های یا انجمنهای مختلف طبقه‌بندی کنیم و برای هر انجمن، یک مدیر صاحبنظر در آن حوزه، تعیین شود تا بر پاسخ‌ها نظارت داشته باشد و اگر فرد دیگری پاسخ نداد حتماً آن مدیر انجمن پاسخ دهد تا پرسشی بدون پاسخ نماند.

وبسایت با نام “تالار گفتگوی تخصصی مهندسی و بازرسی جوش” آماده شد و مدیران هر انجمن هم مشخص شدند که هر دو، مرهون تلاش‌های امیر بود. سایت در فروردین ۱۳۹۱ رونمایی شد و آغاز به کار کرد.

با این‌که تمام فرآیند‌ها را ساده کرده بودیم تا هر کس به راحتی و رایگان بتواند سوالش را بپرسد و هر شخصی که پاسخ را می‌داند، بتواند پاسخ دهد، و این پرسش و پاسخ در محیطی عاری از انواع و اقسام تبلیغات ریز و درشت و بنرهای چشمک زن حواس‌پرت‌کن اتفاق بیفتد، اما دیری نپایید که استقبال از آن کم و کمتر شد. شاید دلیل اصلی این عدم استقبال، فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی بود که این شکاف را پر می‌کرد. نمی‌دانم… شاید دلایل دیگری هم وجود داشته باشند.

خوشحالم و از امیر سپاسگزارم که یک ایده‌ی خام را جامه‌ی عمل پوشاند و اجرا کرد.

همیشه این آرزو را داشته و دارم که هیچ پرسشی بدون پاسخ نماند، هیچ‌وقت، هیچ‌جا.

خروج از نسخه موبایل