کامران خداپرستی

کدام آزمون را انجام دهم؟ Kerbschlagbiegeversuch یا Essai de traction

دوستی حرف جالبی می‌زد، می‌گفت: « حتی تصورش هم برایم سخت است که مردم قبل از اینترنت چطور زندگی می کرده‌اند»

پر بیراه نمی‌گوید. فرض کنیم می‌خواهیم معنی یک اصطلاح فرانسوی را که در مدرک یا دستورالعملی دیده‌ایم بدانیم اما دو تا مشکل وجود دارد اول اینکه ما فرانسه را در حد بونژو موسیو بلد هستیم و دوم اینکه گوگلی نیست تا با یک کلیک، هفت پشت ریشه‌اش را هم پیدا کنیم.

در این شرایط چه باید کرد؟

برای حل این مشکل کارهای زیادی نمی‌توان انجام داد و شاید تنها راه پیش‌رو کمک خواستن از یار مهربان باشد یعنی رفتن سراغ کتاب.

با این مثال فرضی، درک این نکته آسان است که چرا پیش از همگانی شدن اینترنت، بازار انواع فرهنگنامه‌های دوزبانه و چندزبانه‌ی تخصصی داغ بود و هر کس در حوزه‌ی تخصصی خودش، به یکی از آنها نیاز پیدا می‌کرد.

چند وقت پیش مدرک ارسالی سازنده‌ای آلمانی را بررسی می‌کردم که یک دفعه وسط دستورالعمل جوشکاری چشمم به چند واژه افتاد که تا حالا ندیده بودم. از روی شواهد و اینکه نشانه‌ی درصد جلوی آنها نوشته شده بود حدس زدم باید روشهای NDT باشند. خوشبختانه وقتی جلوتر رفتم دیدم که پیمانکار محترم در راستای فرهنگسازی! معادلهای انگلیسی و فرانسوی برخی از واژه‌های آلمانی مرتبط با جوشکاری و آزمونهای غیر‌مخرب را در دو صفحه آورده است که آن را برایتان در اینجا گذاشته‌ام.

شاید بگویید این فایلها دیگر کاربردی ندارند و دورانشان به پایان رسیده است اما باید بگویم که سخت در اشتباهید! نمونه‌اش همین دیشب که قرار بود این مطلب را روی وبسایت بگذارم اما راس ساعت ۲۱ برقمان قطع شد و به دنبال آن اینترنت هم شب‌به‌خیر گفت و رفت. این را گفتم که از شما بخواهم فرض کنید فردی هستید که کارهایتان را در دقیقه‌ی ۹۰ تمام می‌کنید ولی برق رفته و حالا شما مانده‌اید و یک مدرک که چند تا اصطلاح بدفرم مثلاً فرانسوی هم دارد. با خوشحالی یادتان می‌آید که باتری لپ‌تاپ آنقدری شارژ دارد که کامنتها را بنویسید و به محض آمدن برق و وصل شدن اینترنت، پاسخ را ارسال کنید اما این شادی زود‌گذر است چون با ناراحتی در‌می‌یابید شارژ گوشیتان تمام شده است و دوست دست ‌و دلباز و بامعرفتی به نام گوگل پیشتان نیست که معنی آن اصطلاحات را از او بپرسید و او هم تند و ‌تند جواب بدهد.

از قدیم گفته‌اند که فرض محال، محال نیست پس حالا که به این قشنگی با سناریویی که احتمال رخ دادنش در حد صفر است، قانعتان کردم داشتن این فایلها از نان شب هم واجبتر است، پس در زیر یکی دیگر از آنها را هم می‌گذارم با این آرزو که برق و اینترنتتان همواره پایدار و روبراه باشد.

پی‌نوشت:       تصویر با کیفیت‌تر عکس بالا را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

خروج از نسخه موبایل