کامران خداپرستی

پیشنیازهای ورود به صنعت

اولین بار در دانشگاه بود که با پیشنیاز آشنا شدم. درس فیزیک مکانیک، پیشنیاز استاتیک بود یعنی اگر اولی را پاس نمی‌کردم نمی‌توانستم دومی را بگیرم.

پیشنیازها زیاد بودند مثلاً استاتیک خودش پیشنیاز مقاومت مصالح بود یا مثلاً بدون گذراندن ریاضی کاربردی ۲ نمی‌توانستم برنامه‌نویسی کامپیوتر را بردارم.

بعضی‌ وقت‌ها ماجرا پیچیده می‌شد مثلاً درس خوردگی خودش دو تا پیشنیاز داشت که شیمی‌فیزیک و متالورژی فیزیکی بودند به همین دلیل همان ترم اول هنگام انتخاب واحد، یک نقشه راه به دانشجویان تازه‌وارد داده می‌شد تا تکلیفشان را بدانند.

یادم هست ترم سوم بودم و زمان انتخاب واحد نمی‌دانم چطور شد که همراه با دوستم مجتبی، هر دو درس انتقال حرارت را برداشتیم. بر اساس برنامه، اشتباهی مرتکب نشده بودیم چون پیشنیازها را پاس کرده بودیم اما وقتی سر کلاس رفتیم دیدیم هیچکس را نمی‌شناسیم چون تمام هم‌کلاسیها سال بالایی بودند یعنی یا ترم آخر بودند یا ماقبل آخر!

استاد درس که استاد بخش مواد بود و ما دو تا اولین بار بود چهره‌اش را می‌دیدیم، مهندس جهرمی بود که از کتاب Holman تدریس می‌کرد. خودش هم وقتی ما را دید، تعجب کرده بود و اولش فکر کرد کلاس را اشتباه نشسته‌ایم.

خلاصه دردسرتان ندهم بعد از خراب کردن میان‌ترم، عهد بستیم که باید جبران کنیم. علاوه بر کتاب خودمان، کتاب Incropera که تکست بچه‌های مکانیک بود را هم خواندیم و مسئله‌هایش را حل کردیم و آخرش با نمرات درخشان ۱۰ و ۱۱ انتقال حرارت را پاس کردیم یعنی یکی از ما مینیمم کلاس شد و دیگری نایب مینیمم!

بگذریم… هدفم از اشاره به پیشنیاز، بیان یک مشکل ریشه‌دار است.

همه می‌دانیم دانشگاه یک چیز است و محیط کار یک چیز دیگر. این دو با هم تفاوتهایی اساسی دارند اما واقعیت آزاردهنده‌ای که زمان ما وجود داشت و متاسفانه همچنان هم وجود دارد این است که با وجود حساسیت دانشگاه به رعایت پیشنیازهای درسی، اما هیچ دانشگاهی به فکر پیشنیازهای ورود به بازار کار نیست و در دانشگاه، برنامه‌ای جدی برای آماده کردن دانشجو جهت ورود به دنیای حرفه‌ای وجود ندارد.  همین باعث می‌شود تا دانشجو، پس از فارغ التحصیل شدن، تازه دریابد برای پیدا کردن کار مناسب و موفق شدن در آن نیاز به مهارتهایی دارد که در دانشگاه حتی به اندازه‌ی یک واحد هم در موردش نه چیزی خوانده است و نه چیزی یاد گرفته است.

من در ویدئوی زیر تلاش کرده‌ام در حد دانسته‌ها و تجربیاتم، به پیشنهادها و راهکارهای عملی جهت آمادگی هر چه بیشتر دانشجویان برای ورود به بازار کار و آغاز حرفه‌ی مهندسی بپردازم.

اگر دانشجوی مهندسی هستید، شنیدن این صحبتها شاید به آشنایی شما با ویژگیهای بازار کار و این‌که برای موفقیت باید به چه چیزهایی مجهز باشید، کمک کند.

اگر در صنعت مشغول به کار هستید و وقت و حوصله‌ی دیدن این ویدئو را دارید، سپاسگزار می‌شوم پس از دیدن آن، از تجربیات خودتان بنویسید و عواملی که من ندیده‌ام را بصورت کامنت ذکر کنید تا شاید به موفقیت یک جوان تازه‌نفس کمک کند.

ویدئوی مسیریابی به سوی بازار کار مهندسی (۴۵ دقیقه رایگان)

خروج از نسخه موبایل