کامران خداپرستی

هوا چطوره؟

همه‌ی ما از کودکی، با انواع هوا آشنا می‌شویم و خیلی از آنها را هم تجربه می‌کنیم مانند:

هوای ابری، هوای بارانی، هوای طوفانی، هوای مه‌آلود، هوای سرد، هوای گرم، هوای آفتابی، هوای برفی، هوای غبارآلود و …

علاوه بر اینها، دانشجویان مواد و متالورژی در درس عملیات حرارتی با دو هوای دیگر به عنوان محیط خنک کننده آشنا می‌شوند که یکی از آنها Still air است که معنایش هوای ساکن است و دیگری Forced air که در آن با استفاده از فن یا همان پنکه با به گردش در آوردن هوا باعث افزایش سرعت سرمایش می‌شوند.

در یک شرکت مهندسی مشاور کار می‌کردم و یکی از فعالیت‌هایم، بررسی مدارک WPS-PQR پیمانکاران بود. یکی از مدارکی که زیر دستم بود و چک می‌کردم مربوط به ساختن دریچه‌های پایینی برج خنک‌کن نیروگاه بود که اصطلاحاً به دلتا معروفند و جنسشان آلومینیومی است.

آیتمهای WPS را یکی یکی بررسی کردم تا رسیدم به چیزی که نه شنیده بودم، نه جایی دیده بودم و بدتر از همه این‌که حتی نمی‌توانستم در ذهنم  تصورش کنم!

چیزی که من دیدم را شما هم در تصویر زیر می‌بینید.

 

هوای آلومینیومی؟ هوای آلومینیوم‌دار؟ …

پس از مدتی، وقتی بر اوضاع مسلط شدم و توانستم انگشت حیرت را از دهانم درآورم! به این فکر کردم که این ترکیب شگفت‌انگیز چگونه ساخته شده است.

تنها سناریویی که به نظرم رسید این بود که شاید کسی که این مدرک را تهیه کرده در جایی یا در مدرک مشابهی، اصطلاح Still air به معنی هوای ساکن را دیده که احتمالاً آن مدرک در مورد جوشکاری فولاد بوده و این بزرگوار با بی‌دقتی، Still را به جای Steel (فولاد) در نظر گرفته و با خودش فکر کرده حالا که در این مدرک به جای فولاد، آلومینیوم داریم پس به جای آن می‌نویسم Aluminum air

خودم می‌دانم خیلی پیچیده شد و شاید و اما و اگر، زیاد دارد ولی هیچ دلیل دیگری برای به کار بردن این اصطلاح نتوانستم پیدا کنم.

شما نظر بهتری دارید؟

پی‌نوشت         یک هوای مهم دیگر هم هست که باید حواسمان به آن باشد و فراموش نکنیم که هوای همدیگر را داشته باشیم!

خروج از نسخه موبایل