کامران خداپرستی

مُشک آن است که خود ببوید

برخی از سخنان شعرا و نویسندگان بزرگ ما، در طول قرون و اعصار، راه به گفتار مردم کوچه و بازار پیدا کرده‌اند و ما آنها را حتی امروز هم به کار می‌بریم و بر زبانمان جاری هستند. به‌ عنوان نمونه می‌توان به گفته‌ای از استاد سخن، سعدی شیرازی، اشاره کرد که در باب هشتم از گلستان می‌فرماید:

مُشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.

ما در حرفه و شغلی که داریم با خیلی از استانداردها و مدارک فنی از زمانی آشنا می‌شویم که در جایی نامی از آنها می‌بینیم و یا در موردشان می‌خوانیم اما برخی از استانداردها و مدارک، این‌گونه نیستند یعنی در کمتر مدرک و مرجعی به آنها اشاره شده است و در سایه و ناشناخته باقی مانده‌اند اما به خودی خود، با ارزشند و حیف است با آنها آشنا نشویم و از کنارشان به سادگی بگذریم.

از این راهنماهای خاموش و هنرنمای، می‌توان به مجموعه‌ی ASME PTB اشاره کرد که اولین شماره‌ی آن در سال ۲۰۰۹ ارائه شده و شماره‌ی ۱۳ آن امسال منتشر گردیده است.

یکی از اعضا این خانواده، ASME PTB-8 است.

به نظرم این راهنمای ۵۶ صفحه‌ای، برای مهندسانی که با مواد آهنی و غیر‌آهنی بر اساس استانداردهای ASME و ASTM چه در مسئولیتهای طراحی و ساخت و بازرسی و چه در بخش تدارکات و خرید، سر و کار دارند، دارای نکات ارزشمندی است.

قصد داشتم به طور خلاصه در مورد رویکرد و محتوای آن برایتان بنویسم ولی اینطور فکر می‌کنم که فهرست مطالبش، از هر سخنی گویاتر است.

برای شروع پیشنهاد می‌کنم سراغ بخش ۱۱ آن با عنوان Past Materials Problems بروید تا هم با مرور موارد پیش‌آمده ببینید که توجه نکردن به نکاتی کوچک و پیش پا افتاده، می‌تواند چه مشکلات بزرگی پدید آورد و هم اینکه به احتمال زیاد برای خواندن سایر بخشهای آن، مشتاق‌تر شوید.

عناوین کامل اعضای این خانواده‌ از این قرارند:

ASME PTB-1    ASME Section VIII – Division 2 Criteria and Commentary

ASME PTB-2   Guide to Life Cycle Management of Pressure Equipment Integrity

ASME PTB-3   ASME Section VIII – Division 2 Example Problem Manual

ASME PTB-4   ASME Section VIII – Division 1 Example Problem Manual

ASME PTB-5   ASME Section VIII – Division 3 Example Problem Manual

ASME PTB-6   Guidelines for Strain Gaging of Pressure Vessels Subjected to External Pressure Loading in the PVHO-1 Standard

ASME PTB-7   Criteria for Shell-and-Tube Heat Exchangers According to Part UHX of ASME Section VIII-Division 1

ASME PTB-8    Procurement Guidelines for Metallic Materials

ASME PTB-9    ASME Pipeline Standards Compendium

ASME PTB-10  Guide for ASME Section VIII Division 1 Stamp Holders

ASME PTB-11  Guide for ASME BPVC Section 1 Stamp Holders

ASME PTB-12  Guidelines for Addressing Data Gaps and Recordkeeping for ASME B31.4, B31.8 and B31.8S for Pipeline Integrity Management

ASME PTB-13  Criteria for Pressure Retaining Metallic Components Using Additive Manufacturing

خروج از نسخه موبایل