کامران خداپرستی

پیشگو

نوسْتْرآداموس (Nostradamus) نامی آشناست که پیشگویی‌هایش حتی در زمان ما هم خریدارانی دارد. پیشگویی‌های او که در قالب رباعی سروده شده‌اند موضوع نوشتن هزاران کتاب (داستانی و غیر داستانی) و زندگی او دستمایه‌ی ساختن چندین فیلم شده است و هنوز هم نوشته‌هایش، مورد علاقه‌ی رسانه‌هاست.

طرفداران نوسترآداموس ادعا می‌کنند که او بسیاری از حوادث بزرگ همچون به قدرت رسیدن ناپلئون و هیتلر و حملات ۱۱ سپتامبر را پیشگویی کرده‌است اما از آن سو، دیگرانی بر این باورند که هیچ مدرک مستندی وجود ندارد که ثابت کند نوسترآداموس اتفاقی را قبل از اتفاق افتادن، پیشگویی کرده باشد، مگر صحبت از اتفاقاتی که به موارد دیگر هم می‌توان آن‌ها را نسبت داد.

این پیشگفتار را به این خاطر آوردم تا بگویم من این شانس را داشته‌ام که سالها پیش با یک پیشگو آشنا شوم… پیشگو در حوزه‌ای تخصصی… پیشگویی که آنچه از آینده می‌گوید ردخور ندارد و حتماً به حقیقت می‌پیوندد… کسی که پیشگویی‌هایش، مستند و با ذکر تمام جزئیات است.

اگر با جوشکاری و کد ASME Sec.IX سروکار دارید و ایشان را نمی‌شناسید، نیمی از عمرتان بر فناست.

نام این پیشگو، که متالورژ هم هست، آقای Walter. J. Sperko است.

آقای اسپرکو که در سال ۱۹۶۹ مدرک مهندسی متالورژی خود را گرفته است، بیش از ۳۰ سال است که در کمیته‌های فنی ASME BPVC و ASME B31 و همچنین  AWS حضور فعال دارد.

یادم هست اولین بار از طریق مقاله‌ای که آخرین تغییرات Sec.IX را قبل از انتشارش، نوشته بود، با او آشنایی پیدا کردم و پس از آن مشتری پر و پا قرص نوشته‌هایش شدم. برایم خیلی ارزشمند بود که بسیار خلاصه و مفید و خواندنی، تغییرات جدید و اینکه چرا این تغییرات رخ می‌دهند و حتی روند پیش رو را نوشته بود. برایم مثل یک پیشگو بود که از آینده خبر می‌داد.

این آقای اسپرکو بود که در سال ۲۰۱۰ خبر داد که از ویرایش ۲۰۱۳ به بعد، سکشن ۹ به جای سه سال یکبار، هر دو سال یکبار ویرایش خواهد شد و اینکه بزودی جوشکاری پلاستیک‌ها هم به کد افزوده می‌شود و موارد دیگری که بسیار کمک کننده بودند. حتی گاهی نکاتی فنی را در همین مقاله‌ها مطرح می‌کرد که بسیار آموزنده بود.

در سایر استانداردهای پرکاربرد حوزه‌ی تخصصی خودم، افرادی که شیوه‌ی آقای اسپرکو را داشته باشند ندیده‌ام و گاهی یاد این شعر شاعر معاصر می‌افتم که می‌گوید:

میخانه اگر ساقی صاحب‌نظری داشت

می خوردن و مستی ره و رسم دگری داشت

و پیش خودم می‌گویم چه خوب بود کسانی بودند تا مثل آقای اسپرکو بنویسند که مثلاً چرا کمیته‌ی فنی سکشن ۸ فلان الزام را حذف کرده است یا مثلاً B31.3 این الزام را چرا اضافه کرده است یا چرا استاندارد API … 

زمانی که خودم در کمیته‌ی فنی تدوین استانداردهای ملی محصولات فولادی مانند میل‌گرد و نبشی و… حضور داشتم از نزدیک شاهد این بحثها‌ی داغ بوده‌ام که گاهی آنقدر دامنه‌دار می‌شد که برای تصویب یا رد کردن موضوعی، مجبور به رای‌گیری می‌شدیم. آن زمان هم نظرم این بود کسی که از این استانداردها استفاده می‌کند این حق را دارد که بداند چگونه این استاندارد تدوین شده است و یادم هست به موسسه‌ی استاندارد پیشنهاد دادم همایشی بگذارد و اعضای کمیته‌ی فنی در مورد برخی از استانداردهای پرکاربرد توضیح دهند و روند انجام کار را بیان کنند اما پیشنهاد من مورد استقبال قرار نگرفت و به بوته‌ی فراموشی سپرده شد.

همین چند وقت پیش بود که به یکی از دوستان هم‌وطن که در کمیته‌ی فنی B31.3 حضور دارد ضمن معرفی آقای اسپرکو، پیشنهاد دادم او هم چنین کاری را آغاز کند که امیدوارم حرفم را پشت گوش نیندازد. 

خوشبختانه جناب اسپرکو تمام نوشتارهایش را در سایتش قرار داده است یعنی علاوه بر مقالات آخرین تغییرات سکشن ۹ که از سال ۱۹۹۸ تا آخرین ویرایش فعلی یعنی ۲۰۲۱ را شامل می‌شود، شما می‌توانید چند مقاله‌ی جالب مرتبط با جوشکاری و لحیم‌کاری را نیز همگی در sperkoengineering  بخوانید.

خروج از نسخه موبایل