کامران خداپرستی

ریدهیل – عباسچیان

درس متالورژی فیزیکی که یکی از دروس مهم رشته‌ی مهندسی مواد است به خواص فیزیکی فلزات و آلیاژها می‌پردازد و در این میان توجه ویژه‌ای به رابطه‌ی بین ساختار و ویژگیهای فلزات دارد.

در زمانی که من دانشجو بودم، کتابی که برای این درس معرفی می‌شد، Avner بود که نخستین بار در ۱۹۶۴ چاپ شد و ویرایش دومش در ۱۹۷۴ منتشر گردید و پس از آن هم دیگر ویرایش نشد.

کتاب Avner در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا بعنوان ریفرنس متالورژی فیزیکی معرفی می‌شد تا اینکه کتاب دیگری که همزمان با کتاب Avner یعنی در سال ۱۹۶۴ منتشر شده بود و ویرایش دومش هم در ۱۹۷۳ به چاپ رسیده بود، کم‌کم مورد توجه قرار گرفت. نام این کتاب اصول متالورژی فیزیکی و نویسنده‌اش Robert E. Reed-Hill بود. متاسفانه هر چه اینترنت را زیر و رو کردم نتوانستم عکسی از جناب ریدهیل پیدا کنم و جالب اینکه در مورد زندگینامه‌ی او هم چیز خاصی نیافتم به جز مطلب بسیار کوتاهی در وبسایت دانشگاه فلوریدا.

در ویرایش سوم این کتاب در سال ۱۹۹۴، نام رضا عباسچیان هم روی جلد کتاب قرار گرفت.

هم اکنون این کتاب که در کشورمان به نام ریدهیل – عباسچیان معروف شده است، بعنوان تکست درس متالورژی فیزیکی در بسیاری از نقاط دنیا، معرفی و تدریس می‌شود.

من نام عباسچیان را وقتی در ترمهای پایین درس می‌خواندم یکبار شنیده بودم (یادم نیست از چه کسی) به اینصورت که آدم معروفی هست که قبلاً همینجا در شیراز درس می‌داده و الآن امریکاست به اسم دکتر عباسچیان.

در ادامه می‌خواهم ایشان را که چهره‌ای جهانی و یکی از سرشناس‌ترین هم‌وطنانمان در حوزه‌ی مواد و متالورژی هستند، معرفی کنم.

پروفسور رضا عباسچیان با نام کامل غلامرضا جزء عباسچیان، در دوم بهمن ۱۳۲۲ در زنجان چشم به جهان گشود. پدرش ابراهیم و مادرش مطهره نام داشتند. او یرای تحصیلات دانشگاهی وارد رشته‌ی معدن دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۴ دانش‌آموخته گردید. سپس برای ادامه‌ی تحصیل عازم آمریکا شد و پس از اخذ مدرک فوق‌لیسانس متالورژی از دانشگاه میشیگان و دکتری مواد و متالورژی از دانشگاه برکلی، در سال ۱۹۷۱ به ایران بازگشت و در بخش مواد دانشگاه شیراز (پهلوی سابق) به تدریس مشغول شد. وی در سال ۱۳۵۸ (۱۹۸۰) به آمریکا مهاجرت کرد و از آن زمان تا‌کنون ساکن آنجاست.

در پرونده‌ی علمی این دانشمند ایرانی بیش از ۲۳۰ مقاله‌ی علمی منتشر شده، چهار ثبت اختراع، هشت تقاضای ثبت اختراع و تالیف چند کتاب به چشم می‌خورد. از سوابق اجرایی او می‌توان به مدیریت چندین دانشکده‌ و مرکز تحقیقاتی و نیز ریاست ASM اشاره کرد. وی جوایز زیادی نیز دریافت کرده و بویژه در مبحث  آموزش مهندسی مواد شخصی شناخته شده و صاحب‌نظر است.

پسرش سیروس، متخصص ارتوپدی است و دخترش لارا، راه پدر را دنبال کرده و علاوه بر اینکه هم‌اکنون در بخش مهندسی مواد دانشگاه MIT حضور دارد، به عنوان نویسنده در ویرایش چهارم کتاب ریدهیل – عباسچیان که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده است، همکاری داشته است.

خروج از نسخه موبایل