کامران خداپرستی

کتابفروش هنرمند

اسمش را هر چه که دوست دارید بگذارید: مواد، متالورژی، متریال … فرقی نمی‌کند… هزار و یک مشکل دارد و کلی باید جنگید تا چیزهایی را بدست آورد.

مثلاً یکی از مشکلاتش این است که دور از جون شما، کتابهایش مثل بچه‌های یتیم هستند و وقتی به یک کتابفروشی می‌روید اگر دقت کنید می‌بینید دو تا از آنها را در قفسه‌ی کتابهای عمران چیده‌اند، چند تایی را در کنار کتابهای رشته‌ی مکانیک جا داده‌اند و آنهایی هم که کتابفروش محترم از عنوانشان سر درنیاورده‌ است را می‌توانید قاطی کتابهای معدن یا شیمی پیدا کنید.  

اصلاً قصد شوخی ندارم و اینهایی که خدمتتان گفتم را با چشم خودم دیده‌ام چون معمولاً هر وقت فرصت کنم سری به کتابفروشی‌ها می‌زنم تا ببینم در دنیای مهندسی مواد چه خبر است و چه کتابهای جدیدی ترجمه یا تالیف شده‌اند تا به خیال خودم اینطوری از قافله‌ی علم و دانش، عقب نمانده باشم!

خوشبختانه سالهاست بر مشکل یکجا نبودن کتابهای مواد فائق آمده‌ام به اینصورت که یک کتابفروشی پیدا کرده‌ام که تمام کتابهای مرتبط با علم و مهندسی مواد را در چند قفسه، دسته به دسته و با نظم و ترتیب در کنار هم چیده است. جوشکاریها کنار همند، خوردگی برای خودش یک بخش مجزا دارد، کتابهای ریخته‌گری همه یکجا هستند، تمام کتاب‌های عملیات‌حرارتی به هم تکیه داده‌اند و برای یافتن کلید فولاد و کلید چدن و کلید آلومینیوم و کلید مس و… سرگردان نمی‌مانی.

این کتابفروشی اصلاً بزرگ نیست و در واقع، نقلی و کوچک است اما هر وقت می‌خواهم کتابگردی کنم آن هم از نوع موادیش، یک‌راست به سراغش می‌روم. آخرین باری که آنجا بودم حدود سه ماه پیش بود و امیدوارم همچنان سرپا باشد چون همانطور که می‌دانید تحولات خیلی سریع اتفاق می‌افتند و مدتهاست «کباب» خواهان بیشتری نسبت به «کتاب» دارد.

راستی یادم رفت بگویم نامش هیچ سنخیتی با کتابهایش ندارد یعنی با وجود اینکه بیشتر کتابها مهندسی هستند اما نام این کتابفروشی، «هنر» است.

اگر روزی گذارت به میدان انقلاب و راسته‌ی کتاب‌فروشها افتاد، پیشنهادم این است که سری هم به این کتابفروشی بزنی بویژه اگر «موادی» هستی.

آدرسش سر راست است: میدان انقلاب – خ انقلاب– نبش خیابان ۱۲ فروردین- کتابفروشی هنر

 

خروج از نسخه موبایل