کامران خداپرستی

Cross Reference

به قول سعدی شیرین‌سخن در عنفوان جوانی چنان که افتد و دانی، یک شرکت نفتی درخواست برگزاری دوره‌ی WPS-PQR را بر اساس ۲ استاندارد داشت یعنی ASME Sec. IX + API 1104 و من هم که دقیقاً مخاطب فرمایش استاد سخن، فردوسی، که جوانست و جویای نام آمدست بودم، با اشتیاق پذیرفتم.

خوشبختانه زمان برگزاری دوره، چند هفته‌ی بعد بود و فرصت کافی داشتم تا مطالب را مرور کنم.

 یکی دو روز مانده به آغاز دوره، یکدفعه به فکرم رسید که در یک اسلاید، پارامترهای این دو استاندارد را با هم مقایسه کنم تا مشخص شود موضع هر یک در برابر موضوعی واحد مثلاً طرح اتصال (جوینت) چیست.

به نظر کار ساده‌ای می‌آمد اما وقتی شروع کردم تازه فهمیدم کاری وقت‌گیر است و سه چهار ساعته تمام نمی‌شود. با هر زحمتی بود انجامش دادم و همه را در یک جدول آوردم. به نظر خودم که عالی شده بود.

دوره را ارائه کردم و شاید ده دقیقه روی همان اسلاید توضیح دادم.

چند ماهی از این جریان گذشته بود و من موضوع را فراموش کرده بودم که تازه فهمیدم یک نفر دیگر خیلی بهتر از من آن مقایسه را انجام داده است… او کسی نبود جز جناب AWS که در یک مدرک، ۵ استاندارد مختلف از جمله ۱۱۰۴ و سکشن ۹ را با هم مقایسه کرده بود.

این مدرک که خیلی اتفاقی پیدایش کردم و در دلم می‌گفتم کاشکی چند ماه زودتر از وجودش آگاه شده بودم، این بود:

شاید وقت زیادی که برای آماده کردن آن اسلاید گذاشته بودم، باعث شد تا خیلی خوب به ارزش این مدرک پی ببرم. این Cross Reference ها باعث می‌شوند تا بتوان خیلی سریع و دقیق، الزامات استانداردهای مختلف را مقایسه کرد.

کلاً AWS رویکرد جالبی دارد و چند مدرک دیگر دارد که در هر کدام، استانداردی را توضیح داده است یا نکات مهمش را برجسته کرده است که تصویر چند نمونه از آنها را در زیر گذاشته‌ام.



خروج از نسخه موبایل