فراموش‌شدگان

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه به عنوان یک کاربر مهمان.

    1. درود و سپاس جناب نصیری ارجمند،
      قصدم این بود که نمرکز این نوشتار روی خانم تیپر باشد و به همین خاطر سعی کردم از وارد شدن به جزئیات تکنیکی پرهیز کنم.

      پاینده باشید.

  1. سلام کامران عزیز. مطلب بسیار جالبی تهیه کردی که همیشه در کنار داستان های شکست ترد کشتی ها (مثل کشتی تایتانیک) یا تست هیدروستاتیک ظروف تحت فشار در دمای پایین مثال های خوب و قابل فهمی هستند. ولی کاش با همان دیدگاه متالورژیکی خودت بیشتر توضیح بدی تا برای ما که متالورژیست نیستیم قابل فهم تر باشه.
    من متوجه این جمله نمیشم و احساس می کنم باید طور دیگه ای نوشته می شد:
    … وی نشان داد كه متریال مورد استفاده در كشتی‌های آمریكایی، در دمای بالاتر از نقطۀ انجماد شكننده بوده و بنابراین در شرایط كاملاً طبیعی در دریا، رفتارش بیشتر مانند چدن بوده تا فولاد نرم و انعطاف‌پذیر.
    به نظر من استیل در دمای پایین تر از نقطه انجماد شکننده است و در دریا با دمای معمولی (بالای ۲۰ درجه سلسیوس) رفتارش نرم است ولی در دریای آتلانتیک شمالی که دما خیلی پایین است (نزدیک به صفر سلسیوس) رفتار ترد و شکننده مثل چدن داشته.

    1. از طرفی، دلیل اینکه وقتی همان فولاد بصورت پرچی در بدنه کشتی بکار می رفته مشکلی ایجاد نمی کرده ولی بصورت جوشکاری دچار ترک (شکننده) می شده هم باید جالب باشه.
      اینکه جوش بعنوان یک نقطه تمرکز تنش بحساب میاد در حالی که نقاط پرچ شده انرژی بالاتری رو نسبت به جوش میتونن جذب کنن.

      1. درود جناب رضازاده ارجمند،
        همانطور که می‌دانید وقتی شیشه جلو خودرو ترک می‌خورد، در انتهای ترک یک سوراخ کوچک ایجاد می‌کنند تا با تغییر محیط، ترک بیشتر رشد نکند. در مورد ورقهای پرچ شده هم همین موضوع وجود دارد یعنی در گذشته که کشتی‌ها با روش پرچ شدن ساخته می شدند (مانند تایتانیک) اگر در يكي از ورقهاي كشتي شكست ترد رخ مي داد، ترك در انتهاي صفحه يا در يك رديف پرچ متوقف مي شد اما در يك كشتي تمام جوشكاری شده، بدنه‌ی كشتي عملا يك ورق پيوسته است و اگر شكست ترد شروع شود، ممكن است به طور ناگهاني ادامه يابد.

    2. درود جناب رضازاده
      از لطفت سپاسگزارم و ممنونم که وقت گذاشتی و برداشتت را نوشته‌ای. شاید توضیح این رفتار فولاد با گفتن مثالی از پلیمرها راحتتر باشد. اگر یادت باشد شلنگ های آب در زمستان ترد و خشک و شکننده می شدند که این یکی از خواص پلیمرهاست یعنی با کاهش دما، ترد می شوند که به آن دما glassy point یا دمای شیشه ای شدن می گویند. این رفتار در فلزات با ساختار BCC هم وجود دارد یعنی با کاهش دما صفحات لغزش آنها قفل می شود و به همین سبب تافنس شکست آنها شدیداً افت می کند که به این دما DBTT (دمای انتقال) یا NDT می گویند که این دومی مخفف nil ductility temp است. آنالیز شیمیایی، ریزساختار و عملیات حرارتی بر دمای انتقال موثرند.
      آزمایشها نشان داده اند که دماي انتقال برای نمونه طولی ورق تایتانیک 34 درجه سانتيگراد و 56 درجه سانتيگراد براي نمونه عرضي بوده است يعني اين فولاد در دماهاي زير 33 درجه سانتيگراد ترد شده و مستعد آسيب بوده است.
      بنا بر گزارشها و مدارك موجود، دماي آب به هنگام برخورد تايتانيك با كوه يخ، 2- درجه سانتيگراد بوده است كه اگر اين عامل را در كنار تافنس كم فولاد بدنه تايتانيك به دلايلي از جمله: ميزان كم منگنز، پايين بودن نسبت Mn:S درشت دانه بودن فريتها و نيز وجود كلني هاي درشت پرليت قرار دهيم به اين نتيجه مي رسيم كه با وجود استفاده از مرغوبترين فولادي كه سازندگان تايتانيك در دسترس داشتند اما رخ دادن پديده تبديل رفتار نرم به ترد فولاد در كنار عامل نيروي اعمالي هنگام برخورد به كوه يخ سبب ايجاد آن فاجعه گرديد.

خواندن بعدی

سایدبار کناری