کامران خداپرستی

آقاي مونل!

ديروز با آقاي افشاري گفتگويي در مورد جوشكاري مونل داشتيم كه بحث كم‌كم رسيد به پروفسور ليپولد.

 پروفسور جان ليپولد (John C. Lippold) که سالها استاد دانشگاه اوهايو بوده است، در زمينه‌ي متالورژي جوشكاري و جوش‌پذیری انواع مختلف مواد مهندسی، نام آور بوده و تحقيقات بسياري انجام داده است. ثبت ۶ اختراع و نگارش بیش از ۳۰۰ مقاله و گزارش فنی، از جمله دستاوردهاي اوست.  

وی پس از دریافت لیسانس مهندسی مواد در سال ۱۹۷۳ میلادی، به تحصیلات خود ادامه داد و فوق‌لیسانس و دکترایش را در همین رشته به پایان برد. رزومه او که در آن لیست مقالات ده سال اخیرش هم وجود دارد، اینجاست. او هم‌اکنون ۷۱ ساله است.

جان لیپولد، كتابي معروف در مورد متالورژی جوشكاري فولادهاي زنگ‌نزن دارد كه پس از انتشار در سال ۲۰۰۵ ميلادي، به مرجعي مهم براي كتابها و پژوهشهاي ديگر در این زمینه تبديل شده است و به عنوان ريفرنس دانشگاهي هم تدريس مي‌شود.

علاوه بر کتاب معروف بالا، جناب ليپولد دو کتاب دیگر هم دارند. تصوير جلد یکی از کتابهایی که در نوشتن آن همكاري داشته‌اند و در مورد آلیاژهای پایه نیکل است را در زير مي‌بينيد.

ديشب کتاب بالا (که بصورت ایبوک دارمش) را تورقي كردم. نكته اي كه در آن برايم جالب بود بيان روان و جذاب تاريخچه‌ي آلياژهاي پايه نيكل در فصل اول كتاب بود. در همين فصل كوتاه، نكات جالبي ديدم از جمله اين كه چشمم به جمال جناب آقاي مونل روشن شد!

من پيش‌ از اين مطلبي با عنوان سوپرآلياژ نوشته‌ام كه فكر مي‌كنم اين فصل كتاب آقاي ليپولد، تكميل‌كننده‌ی آن نوشتار باشد.

 مقدمه‌اي بر نیکل و آلیاژهایش – (قالب پي‌دي‌اف – ۱۴ صفحه)

خروج از نسخه موبایل