کامران خداپرستی

تست تعطیلات!

شاید بیست سال پیش بود، شاید پانزده سال پیش یا حتی شاید ده سال پیش … اصلاُ زمانش مهم نیست… یکی از روزها از یک همکار باسابقه، برای اولین بار یک واژه‌ی عجیب شنیدم که قبلاُ اصلاُ به گوشم نخورده بود… تست هالیدی (holiday test) که برای شناسایی ناپیوستگی پوشش (مثلاُ رنگ) روی یک سطح فلزی (مثلاُ لوله) به کار می‌رود.

معنی هالیدی را می‌دانستم اما با خودم فکر کردم حتماُ این آزمون هم مانند سختی‌سنجی برینل و راکول یا آزمون ضربه شارپی به افتخار ابداع‌کننده‌اش که بی‌ برو برگرد فامیلش هالیدی بوده، نامگذاری شده است. (البته داخل پرانتز باید بگویم این موضوع که فیزیک مکانیک و الکتریسیته را از کتاب مرجع معروف فیزیک هالیدی در دانشگاه گذرانده بودم، در این تداعی بی‌تاثیر نبود فقط این را نمی‌دانستم که هجی نام آن بنده خدای نویسنده‌ی کتابهای فیزیک مکانیک و الکتریسیته، Halliday بود و نه holiday)

با این سوگیریهای ذهنی، موضوع را تمام شده انگاشتم و هیچ‌وقت حتی یک جستجوی ساده هم در مورد ریشه‌ی نام این تست پرکاربرد صنعتی، انجام ندادم تا اینکه امروز … این یکی را دقیقآ یادم هست … همین امروز حدود ساعت ۱۰ صبح ناخوداگاه شنونده‌ی گفتگوی دو همکار بودم که یکی از آنها به دیگری می‌‌گفت: « این تست هالیدی دیگه چیه… چه اسم مسخره‌ای داره…»

بی‌اختیار یاد زمانی افتادم که خودم برای نخستین بار این واژه را شنیده بودم. مشغول انجام کارهایم بودم اما این موضوع گوشه‌ی ذهنم باقی مانده بود و قلقلکم می‌داد تا اینکه پس از خوردن شام (جایتان خالی)، این کلیدواژه‌ها را در گوگل تایپ کردم:

 Why + called + holiday test

 

نتیجه؟

 

نمی‌توانید حدس بزنید!

 

خودتان ببینید:

 

Holiday detection is an inspection procedure used to locate discontinuities or “holidays” in a coating film. A holiday is a hole or void in the coating film which exposes the substrate to corrosion. The term holiday dates back to the days of wooden sailing ships. A sailor would seal the mast of the ship with tar to prevent the wood from rotting. If the sailor missed coating an area of the mast the wood would rot. It was said, the sailor must have taken a “holiday” at that point, thus not achieving a good coat of tar on the mast

 

پی‌نوشت ۱          استانداردهای مختلفی وجود دارند که در مورد تست هالیدی، الزامات و نکات فنی را ارائه می‌کنند که برخی از آنها عبارتند از:

ASTM G 62, ASTM D 5162, ASTM D 4787, ISO 8289, NACE SP 0274, NACE SP 0188

پی‌نوشت ۲        صحبت از کتاب فیزیک هالیدی شد. نویسنده‌ی این تکست دانشگاهی معروف، دیوید هالیدی (David Halliday) بود که انجمن فیزیک آمریکا، اثرش را برجسته‌ترین کتاب فیزیک مقدماتی قرن بیستم معرفی کرد. هالیدی در سال ۲۰۱۰ میلادی در ۹۴ سالگی درگذشت.

پی‌نوشت ۳        مطالعه‌ی تاریخی واژه‌ها و بررسی تحول شکل آنها یا همان ریشه‌شناسی یا اِتیمولوژی (به انگلیسی: etymology) خود تخصصی گسترده است که من از آن بی‌بهره‌ام اما بعضی وقتها اگر حوصله‌مان سر رفت، می‌توانیم به دور و برمان نگاه کنیم و در مورد ریشه‌ی کلمات، حدسهایی بزنیم.

به عنوان مثال، پیتزا از آن فست‌فودهایی است اصلاً فست و سریع آماده نمی‌شود بویژه اگر گرسنه باشید. در لحظات کشنده‌ای که در انتظار درآمدن پیتزا از فر هستید، می‌توانید یک کار سازنده انجام دهید تا گذشت زمان را احساس نکنید… شاید بد نباشد به این موضوع فکر کنید که این واژه‌ی پیتزا از کجا پیدا شده است؟

این احتمال وجود دارد که همزمان با ریختن سس روی پیتزای مورد علاقه‌تان، به تئوری زیر در مورد ریشه‌ی نام پیتزا دست یافته باشید:

خروج از نسخه موبایل