کامران خداپرستی

آوای استانداردها

مدت زمان زیادی نبود که داشتم به صورت خود‌آموز (Self-Study) استانداردهای API 5L و API 650 را بالا و پایین می‌کردم و پیش می‌رفتم. تازه یاد گرفته بودم PSL-2 چیست و annular plate چه نوع ورقی است.

یادم نیست مشغول چه کاری بودم که مهندس کی‌نژاد که مهندس مکانیک و طراح تجهیزات ثابت بود، من را صدا زد. او هم مثل من تازه به این شرکت آمده بود. چهار تا میز با هم فاصله داشتیم. وقتی روبرویش رسیدم، اشاره کرد که پشت میزش بروم تا یک نقشه را از روی مونیتور کامپیوتر نشانم دهد. نقشه‌ی اتوکدی که نشانم داد چیزی شبیه به تصویر زیر بود و از من خواست اگر مواردی در زمینه‌ی جوشکاری و متریال به نظرم می‌رسد بگویم تا به نقشه اضافه کند.

اولین بار بود که نقشه‌ی یک منبع هوایی را می‌دیدم اما منبع آب واقعی زیاد دیده بودم. یادم هست وقتی بچه بودم، یکی از آنها سه تا کوچه آن‌ورتر از خانه‌مان بود و با آن پایه‌های بلندش، چقدر با ابهت به‌نظر می‌رسید. راستش تا آنوقت اصلا فکر نمی‌کردم که با چنین نقشه‌ی پیچیده‌ای طراحی ‌می‌شود و ساختنش را خیلی ساده و آسان می‌پنداشتم.

وقتی درخواست مهندس کی‌نژاد را شنیدم کمی مکث کردم ولی چون هیچ ایده‌ای به نظرم نمی‌رسید از او خواستم تا نقشه را برای پرینتر بفرستد تا من کمی رویش وقت بگذارم و بررسی کنم.

این داستان واقعی، سرآغاز آشنایی من با استاندارد AWWA بود و تازه فهمیدم طراحی و ساخت این مخزنها یا منبعها یا تانکرهای هوایی آب برای خودش اصول و اسلوبی دارد.

یکی از استانداردهای دیگر پرکاربرد این مجموعه، C206 بود که به بحث جوشکاری لوله‌های آب می‌پرداخت. این استاندارد بر خلاف D100 که حجیم بود، حدود ۳۰ صفحه داشت و نکته‌ی جالبش هم این بود که جوشکاری‌ها نه بر اساس ASME Sec. IX بلکه مطابق با AWS D1.1 (جوشکاری سازه‌های فولادی) باید انجام می‌شدند. این بر خلاف عرف استانداردهای مشابه مانند D100 و نیز استانداردهای خانواده‌ی API بود و من دلیلی برایش متصور نبودم.

پرونده‌ی این نکته‌ی عجیب سالها در ذهنم باز بود تا اینکه تصمیم گرفتم با AWWA مکاتبه کنم و پاسخ را از خودشان جویا شوم.

Hello,

What is the reason that only welding standard in AWWA C206 is AWS D1.1? Is it a historical issue?

In other AWWA standards (such as AWWA D100), ASME Sec. IX is an accepted welding standard but in AWWA C206, ASME Sec. IX has not been mentioned. Why?

Thank you in advance,

Kamran Khodaparasti

 

Kamran,

AWWA C206 is opting to make AWS D 1.1 the supporting document.  I have reviewed some of the older versions of C206 and there are no welding requirements to the ASME welding standards.  The 1997 version of C206 mentions ASME Sec. V in the Scope as being a supporting document, however, there are no requirements in the standard referencing that ASME standard.  The ASME Boiler and Pressure Vessel Code (BPVC)—Section VIII is referenced for testing in Sec. 5.2.2.1 of C206.

If you have additional questions let me know and I can send those on to the Chair of the C206 standard.  

Liz Ralph, P.E.

Standards Engineer

American Water Works Association

+۱ ۳۰۳.۳۴۷.۶۱۷۷

lralph@awwa.org | www.awwa.org

پی‌نوشت۱     لینک زیر که یک فایل پاورپوینت است، شما را با استانداردهای AWWA آشنا می‌کند.

AWWA Standards Presentation (۲۲ اسلاید ۶ مگابایت)

پی‌نوشت۲     آیا می‌دانید جوشکاری و کنترل کیفیت لوله‌کشی گاز منزلتان بر اساس چه استانداردی انجام شده است؟ شاید پاسختان ASME Sec. IX   باشد یا ممکن است به سیاق آنچه در بالا دیدید بگویید AWS D1.1 اما سخت در اشتباهید چون تدوین کنندگان مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان اینطور تشخیص داده‌اند که جوشکاری، بازرسی و معیار پذیرش عیوب وحتی صلاحیت جوشکار لوله‌کشی گاز خانگی همه و همه باید با استاندارد API 1104 مطابقت داشته باشد!

سالها پیش امیر حسینی کلورزی مقاله‌ای در نقد این موضوع نوشت که می‌توانید آن را در لینک زیر بخوانید.

مقاله بررسي وضعيت مقررات جوشكاري و بازرسي جوش در مبحث هفدهم

 

اين مقاله دردومين همايش ملي مقررات ملي ساختمان که در سال ۱۳۸۸ در شیراز برگزار گردید، ارائه و به عنوان مقاله‌ی برتر در بخش تاسيسات برگزيده شد.

اجازه دهید یک شانس دیگر هم به شما بدهم شاید درست جواب دادید. فکر می‌کنید پس از گذشت چند سال از انتشار این مقاله، استاندارد API 1104 که با توجه به دامنه‌ی کاربردش گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در مبحث هفدهم نیست، با استاندارد مناسب دیگری جایگزین شده است؟

الف) ۲ سال

ب) ۵ سال

پ) ۱۰ سال

ت) ۱۳ سال

پاسخ را زیر عکس جلد مبحث هفدهم، نوشته‌ام.

این پرسش درست طراحی نشده بود و هر ۴ گزینه نادرست بودند. در گفتگویی که همین دیروز با امیر (نویسنده‌ی مقاله) داشتم، متاسفانه دریافتم که در همچنان روی همان پاشنه می‌چرخد و امیر گفت که در آخرین ویرایش این مرجع هم تغییری در استاندارد جوشکاری داده نشده است.

خروج از نسخه موبایل