کامران خداپرستی

۵ فلز ثروت‌زای آینده

امپراتوری “زمخت و سنگین” آهن و فولاد رو به افول گذاشته و غیرآهنی ها و رنگین ها و کمیاب ها با مصارف “ظریف و گران و فناورانه” دارند عنان اختیار را به دست می گیرند…

در حقیقت جایگاهشان را دارند بازپس می گیرند چون فلزات غیرآهنی، نخستین فلزاتی بودند که توسط انسان برای متالورژی استفاده شد.

دانشگاه که بودیم گرایش غیرآهنی را تحویل نمی گرفتیم یه موقع، الان شده شاه شاهان!ا

بخوانیم نظرات رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور(دکتر علیرضا شهیدی) را در گردهمایی علوم زمین سازمان زمین‌شناسی- اسفند ۱۴۰۲

رویکرد دنیا برای بهره‌گیری از انرژی پاک موجب شد تا فلزات به تدریج جای سوخت‌های فسیلی را بگیرند و ۵ فلزی که در فرایندهای کم کربن قرار می‌گیرد آلومینیوم، مس، مولیبدن، نیکل و نقره است و ثروت آینده کشورها محسوب می‌شوند.

مواد معدنی که در سطح قرار دارند، روز به روز در حال کاسته‌شدن هستند و محکوم به این هستیم که به سمت مواد معدنی در عمق بیشتری برویم و این روند یک روند جهانی است. طبق آمارهای سال ۲۰۱۹ بیشترین استخراج صورت گرفته در زمینه آهن حدود ۳ میلیارد تن است و بعد از آن عناصر دیگر چون آلومینیوم و مس قرار دارند.

آینده دنیا بر آلومینیوم است، همچنین مصرف برخی از عناصر چون گالیوم، لیتیوم و کبالت رشد نشان می‌دهد، به گونه‌ای که در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ مصرف کبالت حدود ۵۶ درصد رشد داشته است.

سرنوشت آینده جهان به سمتی می‌رود که عناصر لیتیوم، گالیوم و کبالت جزء عناصر استراتژیک قرار می‌گیرند،  و ما باید به سمتی برویم که در برنامه کاری اکتشاف این ۳ عنصر را در دستور کار خود قرار دهیم.

تا سال ۲۰۵۰ معدن در حال استخراج در دنیا کمتر دیده می‌شود و بیشتر باید از مواد معدنی استخراج شده استفاده شود.

در سال‌های اخیر بحث معدن به اندازه‌ای برجسته شده که کشوری مانند عربستان سعودی که سردمدار استخراج نفت است، به دنبال این است که خود را به عنوان سیاستگدار حوزه معدن معرفی کند و تا کنون ۳ فروم معدنی در ریاض این کشور برگزار شده است و بالغ بر ۶۰ وزیر از سایر کشورها در آن حضور داشتند.

علی‌رغم اینکه ایران در کمربند کوهزایی آلپ هیمالیا قرار دارد، پراکندگی عناصر مواد معدنی کم است و می‌طلبد که اکتشاف را از سطح به عمق پیش ببریم، چون مطمئنا عناصری که در پیرامون ما قرار دارد، در ایران نیز موجود است.تعداد محیط های کانی‌زایی در ایران ۴۸ مورد بوده وتنوع مواد معدنی در ایران ۸۱ مورد است. این آمارها نشان می‌دهد که ما اقیانوس کم عمقی در حوزه معدن هستیم و باید به عمق برویم تا به منابع بیشتری دست یابیم.

خروج از نسخه موبایل