کامران خداپرستی

بوک آر تی (2)

ریاضیات خوشبختی / اسکات گالووی / فرخ بافنده / انتشارات بذر خرد / ۱۷۲ صفحه

چه شغلي بايد انتخاب كنم؟ چطور خودم را براي موفقيت آماده كنم؟ چطور بلندپروازي را با رشد فردي سازگار كنم؟ امروز چه كاري مي‌توانم انجام دهم كه وقتي چهل، پنجاه يا هشتاد ساله شدم پشيمان نباشم؟ آیا می‌توانم معادله‌هایی درباره‌ی عشق و خوشبختی بنویسم و حلشان کنم؟ فرمول یک زندگی خوب چیست؟ چگونه می‌توانم شغلی معنادار داشته باشم، نه فقط شغلی پردرآمد؟ آیا تعادل بین کار و زندگی امکان‌پذیر است؟

کتاب “ریاضیات خوشبختی” مهمترین متغیرهایی را معرفی می‌کند که در ایجاد یک زندگی پرمعنا و همراه با عشق و خوشبختی نقش دارند و قصد دارد با ساده‌سازی و حل معادله‌ی زندگی، خواننده را در مسیر خودسازی و خودشناسی هدایت کند.

این کتاب را تیر ماه امسال از کتابفروشی هاشمی (میدان ولیعصر) خریده‌ام. یادم نیست… شاید عنوانش و شاید هم طرح جلد ساده اما زیبایش ترغیبم کرده ورقش بزنم و در نهایت بخرمش.

نویسنده‌ی این کتاب (Scott Galloway) (متولد ۱۹۶۴) استاد بازاریابی در دانشکده‌ی تجارت دانشگاه نیویورک و سخنران، نویسنده، مجری پادکست و کارآفرین است. او در کتابش به‌شیوه‌ی تا حدودی غیرمتعارف، پندها و نصایحی را برای بهبود کیفیتِ زندگی مطرح کرده و به موفقیت، عشق و تعریف زندگی خوب براساس معادلات ریاضی می‌پردازد (استراتژیِ زندگی).

اسکات گالووی برای به حداکثر رساندنِ شادی و خوشبختی و کاستن از میزانِ نگرانی و دلواپسی، فرمول‌هایی عملی ارائه کرده است. او با هدف قرار دادنِ محوری‌ترین پرسش‌های زندگی، رابطه‌ی میان موفقیت، انعطاف‌پذیری، شکست، شادی و درآمد را ترسیم و برای آنها فرمول و معادلاتی ساده تعریف می‌کند. گالووی با به‌کارگیری نمونه‌هایی ملموس، خرد و بینشی را که از پسِ سختی‌های زندگی دریافته است، به ما ارائه می‌دهد و به طیف وسیعی از موضوعات اشاره می‌کند. این قلم هنرمند گالووی است که هم‌زمان با سرگرم کردنمان، اطلاعات مفیدی را ارائه داده و راهنمایی‌مان نیز می‌کند.

گالووی این کتاب را به چهار بخش اصلی تقسیم کرده است: در بخش اول، معادلاتی اساسی را مطرح می‌کند و شرح می‌دهد که آن معادلات برای هر فرد چه‌طور می‌تواند به شکلی منحصربه‌فرد تعبیر شود. بخش دوم، تجربیاتِ زیسته‌ی گالووی را در بر دارد. بخش سوم به عشق و روابط میانِ انسان‌ها و همین‌طور راه‌های دستیابی به اهداف شغلی و شخصی می‌پردازد و بخش چهارم، شرح مسائلی درباره‌ی مراقبت از روح و روان است.

جملاتی از کتاب:

– برخی می‌گویند تا مزه‌ی بدبختی را نچشی، موفق نمی‌شوی. این حقیقت ندارد: می‌توانی پاداش‌های بسیاری را در طول مسیرِ رسیدن به موفقیت تجربه کنی.

– شیب مسیر حرفه‌ای‌ات (نامنصفانه) در پنج سال اول بعد از فارغ‌التحصیلی‌ات مشخص می‌شود. اگر می‌خواهی که شیب موفقیتت تند و رو به بالا باشد، باید سوخت زیادی بسوزانی. قرار نیست دنیا چیزی به تو بدهد؛ خودت باید تلاش کنی تا چیزی به‌دست آوری. پس سخت تلاش کن. واقعاً سخت.

– دنیا متعلق به گنده‌ها نیست، بلکه متعلق به تندروهاست. تو باید مسافت بیشتری را در زمانی کمتر نسبت به هم‌قطارانت طی کنی. بخشی از این بر شالوده‌ی استعداد ساخته می‌شود، ولی اصلش داشتن استراتژی و بردباری است.

– بهترین شراکت‌های عاشقانه‌ای که می‌شناسم برپایه‌ی سه چیز استوار شده‌اند: اول این‌که هر دو طرف به لحاظ فیزیکی به یکدیگر جذب شده‌اند. دوم این‌که، مطمئن شده‌اند در مورد ارزش‌ها با هم همراستا هستند و سوم، تعیین این مسئله که چه کسی چه مسئولیت‌هایی را برعهده بگیرد.

– حتما جوکش را شنیده‌ای: “چطور می‌فهمی کسی باشگاه بدن‌سازی می‌رود؟” … خودش به تو می‌گوید!

– یک ملاک خوب برای زندگیت، اولین خانه‌ات نیست بلکه آخرین خانه‌ات است. جایی که تو آخرین نفست را در آن می‌کشی مهم است چون بر امری معنادار و عمیق دلالت دارد- یعنی آدمهایی که تو را دوست دارند.

– به مرور که سنت بالاتر می‌رود به یک حالت رهایی و قدرت می‌رسی برای تحمل ایجاد شکاف در فیلترهایت و نفوذپذیر کردن آنها و صادقانه‌تر کردن رفتار و گفتارت.

– من به شبکه‌های اجتماعی معتاد نیستم و چندان هم از آنها لذت نمی‌برم ولی معتاد بازخورد و تایید هستم. من نظرات را می‌خوانم و در طول روز لایک‌ها و ری‌توییت‌ها را چندین بار چک می‌کنم. مثل سرم دوپامین در جیبم است.

اگر هنوز مطمئن نشده‌اید که بالاخره این کتاب کوچک و دوست‌داشتنی را باید بخوانید یا نه، فهرست مطالبش را برایتان می‌گذارم تا شاید به تصمیم‌گیری بهترتان کمک کند:

مهم ترین تصمیمی که خواهی گرفت/ داشتن صلاحیت + کدپستی = پول/ موفقیت/ مشتاق بمان/ به استقبال بزرگسالی برو/ مثل یک فرد بالغ و مسئولیت پذیر رفتار کن/ کارهای آسان را درست انجام بده و ایمیل بزن/ باور داشته باش که لایقش هستی/ صدای خود را پیدا کن و حرفت را بزن/ تو احتمالاً مارک زاکربرگ نیستی/ زمان پناه گرفتن/ چه باید کرد اگر فکر می‌کنی که در حباب هستی؟/ چیزهای مهم را محاسبه کن/ مفهوم هدف در برابر وسیله را درک کن/ از جواب نه شنیدن درس بگیر/ اگر کارمند نیستی، خودت را استخدام کن/ الگو باش/ عشق/ هدفها/ بچه هایت را نزدیک خودت نگه دار/ ترن هوایی «مونتزوماز ریونج»/ روز ولنتاین/ محبت را پس بگیر/ طلاق/ تبادل محبت/ خانه کجاست/ چطور با پایان یک زندگی برخورد کنی؟/ بچه‌ای را که فرزند خودت نیست دوست بدار/ بهشت خودت را پیدا کن/ به آنهایی که در کنارشان هستی، عشق بورز/ بچه ها همه اش در مورد آنهاست/ سلامتی/ قوی باش/ گریه کن برایت خوب است/ سازگاری را به صمیمت ترجیح بده/ در لحظه غرق شو/ عوضی نباش/ لذت مواد مخدر کمتر از لذت فراهم آوردن معاش

پی‌نوشت ۱  کتابفروشی هاشمی (میدان ولیعصر- روبروی سفارت عراق) که مدتها پاتوق من برای کتابگردی بود، بر خلاف خیلی از کتابفروشی‌های دیگر، آرامش دلپذیری داشت و در فضای نسبتاً بزرگش به راحتی و آزادانه می‌‌توانستید بچرخید و کتابها را بردارید و ورق بزنید. از کسانی که آنجا کار می‌کردند هم همیشه برخوردی احترام‌آمیز و حرفه‌ای دیده‌ بودم.  همه‌ی فعلها را عمدا در زمان گذشته (ماضی) به کار بردم چون این کتابفروشی از ۶ ماه پیش تبدیل شده است به داروخانه‌ی دکتر …

پی‌نوشت ۲  جناب Scott Galloway در لینکدین حضور فعالی دارد. شاید دوست داشتید به صفحه‌اش سری بزنید.

خروج از نسخه موبایل