کامران خداپرستی

کتاب هفته (4) – میان‌سالی: یک راهنمای فلسفی

کتاب هفته (۴)

هر هفته، یکی از کتابهایی که خوانده‌ام را در اینجا معرفی می‌کنم و امیدوارم که چون خودم این کتاب را با علاقه و لذت خوانده‌ام، خواندنش برای شما نیز دلنشین باشد و شاید کمک کند تا سررشته‌هایی برای مطالعه‌‌ی بیشتر پیدا کنید.

میان‌سالی یکی‌از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هست؛ دوره‌ای که ویژگی‌های جسمی و روحی ما دچار تغییرات ملموسی می‌شود و برای اولین‌بار حس می‌کنیم که از فصل بهارِ زندگی، پا به فصل جدیدی گذاشته‌ایم که شاید مثل قبل، شکوفا و پرطراوت نباشد.

در این زمان، افراد بسیاری درگیر “بحران میان‌سالی می‌شوند.

در این دوره‌ از زندگی، پرسشهای تازه‌ای به سراغمان می‌آیند: زندگی من چطور گذشت؟ آیا برای رسیدن به خواسته‌هایم دیر نشده است؟ در آینده‌ای نزدیک، با مرگ عزیزانم که حالا پا به ‌سن گذاشته‌اند، چگونه مواجه شوم؟ آینده‌ چگونه است؟ نکند تمام زندگیم به بیهودگی گذشته است؟ نکند مثل سیزیف، سال‌ها سنگی را به بالای کوه بردم و هیچ‌وقت به مقصد نرسید؟

اینها پرسشهای مهمی هستند اما اغلب در پیداکردن جوابِ آنها ناکام می‌مانیم؛ چون قبلا هرگز تجربه‌ای از بحران میان‌سالی نداشته‌ایم.

اینجاست که پروفسور فلسفه‌ دانشگاه ام آی تی، در کتابش به نام “میان‌سالی: یک راهنمای فلسفی با بهره‌گیری از خرد فلاسفه‌ی بزرگِ تاریخ، سعی می‌کند به ما کمک کند.

اگرچه این کتاب برای میان‌سالی نوشته شده، اما فقط برای میان‌سال‌ها نیست. این اثر برای هرکسی‌ست که با ماهیت تغییرناپذیری چون زمان در تعامل است.

بخشهایی از کتاب

بحران‌های میانسالی باعث بروز بدگمانی‌های گسترده نسبت به دلایل و ارزش‌ها نمی‌شوند، باعث یک پوچ‌گرایی فراگیر نمی‌شوند، بیشتر باعث شکل‌گیری تصوراتی گیج کننده از شخص و دنیا می‌شوند.

اگر شما هم مثل من میان‌سالید و می‌دانید که حافظه‌تان دیگر مثل سابق کار نمی‌کند، وقتش رسیده به شش بخش و یازده و نیم ایده برای مدیریت میان‌سالی توجه کنید. کتابهای دیگری هستند که درباره‌ی تغییر شغل در پنجاه سالگی یا مجرد ماندن در چهل و پنج سالگی توصیه‌های عملی می‌دهند. من به دنبال چنین توصیه‌هایی نیستم ولی سعی می‌کنم با تکیه بر نظریه‌های فلسفی، توصیه‌ها و استراتژی‌هایی برای وفق یافتن با میان‌سالی ارائه دهم.

فهرست مطالب کتاب

  تاریخچه مختصر بحران میان‌سالی /  همه‌اش همین است؟ / از دست دادن / گذشته‌نگری /  چشم داشتن به چیزی در آینده / زندگی در حال

پی‌نوشت ۱          همانطور که در عکس هم می‌بینید، ماگی را که برای تولدم هدیه گرفته‌ام، کنار کتاب گذاشته‌ام. آنچه روی این ماگ نوشته شده است به خوبی گویاست که چرا هیچ‌وقت واهمه‌ای از بحران میان‌سالی نداشته‌ام.

پی‌نوشت ۲         راستی، عنوان اصلی این کتاب ۱۶۷ صفحه‌ای، این است:

Midlife: a philosophical guide By: Kieran Setiya

خروج از نسخه موبایل