کامران خداپرستی

با مجسمه‌ی اسکار و کشتی تایتانیک و التراسونیک و تریبولوژی، یک جمله بسازید!

مقالات مرتبط باعلم و مهندسی مواد

پیشگفتار یکم  –  به من خرده نگیرید. هر چقدر تلاش کردم عنوان این نوشتار را کوتاه‌تر کنم، نشد که نشد.

پیشگفتار دوم – شاید در نگاه اول، جمله‌سازی با این واژه‌های بی‌‌ربط به هم، نا‌ممکن به نظر برسد اما یک جمله می‌نویسم که هم از لحاظ دستوری درست است و هم این‌که تخیلی نیست و گوشه‌ای از واقعیت است. آن جمله این است:

مجسمه‌ی اسکار و کشتی تایتانیک و التراسونیک و تریبولوژی، همگی به علم و مهندسی مواد ربط پیدا می‌کنند.

گفتار یکم – چند سال پیش، برخی از نوشته‌هایی که مرتکب شده بودم را در یک فایل pdf جمع آوری کردم و نامش را گذاشتم ۲۰ نوشتار. از این کار دو هدف داشتم: نخست این‌که آنها را از پراکندگی نجات دهم و همه یک‌جا باشند. دوم آن‌که می‌خواستم خواننده، مطلب را آنگونه که نوشته‌ام بخواند چون برخی سایتها، به سلیقه‌ی خود، تغییرات یا حذفیاتی در آنها انجام داده بودند.

در زیر، پیشگفتار و نیز فهرست مطالب ۲۰ نوشتار را آورده‌ام تا اگر فکر کردید به کارتان می‌آید، به انتهای این مطلب برای دانلود آن مراجعه کنید.

خواننده‌ي گرامي

در ۱۵ سال گذشته، با هدف مكتوب نمودن و به اشتراك گذاردن آموخته ها و تجربه ها، نوشتارهايي در حوزه هاي مختلف علم و مهندسي مواد منتشر نموده‌ام (در رسانه‌هاي چاپي و نيز اينترنت.) از آنها، ۲۰ تا را انتخاب و در مجموعه‌ي پيش رو در ۳۴۳ صفحه بصورت يكجا گردآوري كرده‌ام كه به شما پيشكش مي‌گردد.

از همه‌ي آنهايي كه بر دانش و آگاهيم افزوده‌اند، سپاسگزارم.

كامران خداپرستي – بهار ۱۳۹۴

نوشتار يكم       متالورژي، از سپيده دم تاريخ تا امروز

نوشتار دوم       مقدمه اي بر متالورژي آلياژهاي آهني

نوشتار سوم      نامگذاري فولادها

نوشتار چهارم    چند پيوست مفيد براي موضوع نامگذاري فولادها

نوشتار پنجم     چگونه از “كليد فولاد” استفاده كنيم؟

نوشتار ششم     علل شكست شفت ايرهيتر يك نيروگاه

نوشتار هفتم     اخلاق مهندسي؛ شعاري فريبنده يا ضرورتي انكارناپذير؟

نوشتار هشتم    معيارهاي انتخاب مواد براي مخازني كه در دماي محيط به كار مي‌روند

نوشتار نهم       از سير تا پياز استاندارد

نوشتار دهم      اصول سختي سنجي مواد و كاربردهاي آن

نوشتار يازدهم    آيا يك پديده متالورژيكي باعث غرق شدن تايتانيك شد؟

نوشتار دوازدهم  تريبولوژي چيست؟

نوشتار سيزدهم  مجسمه اسكار؛ پيوند متالورژي و هنر هفتم

نوشتار چهاردهم سمينار، كنفرانس، كنگره، و… يعني چه؟

نوشتار پانزدهم   التراسونيك به جاي راديوگرافي؛ چرا و چگونه؟

نوشتار شانزدهم  آن روي سكه

نوشتار هفدهم   الكترود جوشكاري، جوشان يا آرام؟

نوشتار هجدهم   متالوگرافي غير مخرب

نوشتار نوزدهم   دستورالعمل جوشكاري،گزارش تائيد آن و تائيد صلاحيت جوشكار

نوشتار بيستم    چند پرسش و پاسخ درباره‌ي PQR و WPS

  گفتار دوم – آفرینش هر یک از این ۲۰ نوشتار، برای خودش داستانی دارد. در ابتدا قرار بود  داستان تولد هریک از آنها را با رجوع به حافظه‌ام در اینجا بنویسم اما دودل شدم. با خودم ‌گفتم این که چه اتفاقی افتاده یا چه شرایطی پیش آمده تا یک نوشتار متولد شود، چه گرهی از مشکل کسی باز می‌کند؟ چه فایده‌ای می‌توان برای آن متصور بود؟ آیا یک “حدیث نفس” نیست که ممکن است حتی به درد گوینده‌اش هم نخورد؟

پس از واکاوی موضوع و کنکاش بیشتر، چند دلیل برای انتشار عمومی این بخش به ظاهر خصوصی، به نظرم رسیده اما هنوز قانع نشده‌ام. هر وقت خودم قانع شدم که برای کسی سودمند است اگر بنویسم چه اتفاقی افتاد که مثلا اصول سختي سنجي مواد و كاربردهاي آن را نوشتم، حتماً این‌کار را خواهم کرد. 

چیزی که دوست دارم به آن اشاره کنم این است که بسیاری از این نوشته‌ها، واکنش من به یک پرسش بوده‌اند. کسی پرسشی را مطرح کرده است یا برای خودم سوالی پیش آمده است. پاسخی که یافته‌ام و جست و جو برای رسیدن به آن پاسخ را در قالب واژه‌ها، روایت کرده‌ام. در این فرآیند، دو مرحله وجود داشته است: مرحله‌ی نخست این‌که پاسخ پرسش را پیدا کرده‌ام و مشکل خودم یا دیگری حل شده است. مرحله‌ی دوم این بوده که احساس کرده‌ام ممکن است برای دیگران هم این پرسش، پیش آمده باشد یا پیش بیاید و ارزش دارد که پاسخ من هم به عنوان یک گزینه در اختیارشان باشد. پس، باید مکتوبش کنم.

وقتی قرار شد یافته‌ها‌یم را مکتوب کنم، باید با سند و مدرک و اصطلاحاً فکت صحبت می‌کردم.

پیش می‌آمد وقتی سراغ کتابها و مراجع معتبر می‌رفتم، تازه می‌فهمیدم که قبلاً درک نادرستی از آن موضوع داشته‌ام یا وقتی می‌خواستم جمله‌ای بنویسم از قول دوستی یا همکاری که آن را به من گفته بود و سالها در ذهنم نقش بسته بود، وقتی منابع و مراجع را زیر و رو می‌کردم، درمی‌یافتم که آن حرف، باد هواست و هیچ پشتوانه‌ای ندارد.

همیشه پیش از آن که نوشته‌ی من مشکل خواننده‌ای را حل کند، فایده‌اش به من رسیده است و آن نظم یافتن ذهن، دور ریختن چیزهایی که به اشتباه، مسّلم فرضشان می‌کردم و پا گذاشتن به قلمرو‌های جدید یادگیریست.

دانلود ۲۰ نوشتار درباره‌ي موضوعات مختلف علم و مهندسي مواد   (۳۴۶ صفحه    ۱۸ مگابایت)

خروج از نسخه موبایل