کامران خداپرستی

منهای چهل و شش درجه

پس از یکسال کار پژوهشی و چهار سال کار در آزمایشگاه، کارم را عوض کردم و شرکتی که من را استخدام کرد یک خواسته داشت: باید برایشان در عرض ۲ هفته، WPS برای ساخت چند تانک اتمسفریک می‌نوشتم. هنوز یک هفته از حضورم در شرکت جدید نگذشته بود که این درخواست مطرح شد.

با صراحتی تمام عیار به مدیرم گفتم که من با ASME Sec. IX فقط در حد کلی آشنا هستم آنهم بخاطر چند آزمون PQR که در آزمایشگاه انجام داده‌ام اما مدیرم که انگار با استیو جابز خیلی تله‌پاتی داشت، از تکنیک معروف جابز موسوم به “دایره‌ی تحریف واقعیت” به خوبی استفاده کرد و من را مجاب کرد که تنها فردی در تمام این کره‌ی خاکی هستم که می‌توانم در  دو هفته، کار را تمام کنم. داستان من با سکشن ناین از اینجا شروع شد.

به خاطر نوع کارم قبلیم در آزمایشگاه و این‌که باید روی مقاطع و آلیاژهای مختلف از بیل و چکش و آچار چرخ و پیستون پیکان گرفته تا ترمز قطار و تیوب جداری چاه نفت و پره‌ی توربین، آزمایش انجام می‌دادم، با انواع و اقسام استانداردها از کشورهای مختلف کار کرده بودم اما این سکشن ناین یک مورد عجیب و غریب بود و بدون اغراق سخت‌خوان‌ترین استانداردی بود که تا آن زمان دیده بودم.

برخی جملات فاعل نداشتند، برخی دیگر فعل. بعضی جملات هم در هیج قالبی نمی‌گنجیدند مانند:

QW-402.7 The addition of backing

به ستوه آمده بودم اما راه گریزی نبود. دردسرتان نمی‌دهم با هر مصیبتی بود، کار خواسته شده را انجام دادم اما تا چند ماه این فکر آزار‌دهنده همراهم بود که شاید من راه ورود به سکشن ناین را بلد نیستم و باید دنبال فوت کوزه‌گری باشم و لم را یاد بگیرم.

چند ماهی از تحویل دادن WPSها گذشته بود که یک‌روز یک کتاب دیدم. کتابی که مقدمه‌اش برای من مانند آبی بر آتش بود آنجایی که نویسنده‌‌ی کتاب به نام Michael J. Houle که به مدت بیش از ۳۰ سال عضو کمیته‌ی فنی تدوین سکشن ناین بود، چنین نوشته بود:

این مقدمه‌ی آرامش‌بخش مقدمه‌ای شد برای آشنایی و انس من با کتابی که من را در عبور از کوره‌راهها و پرتگاه‌های سکشن ناین یاری داد و خیلی وقتها عصای دستم شد.

کتابی که با آن آشنا شدم، این کتاب بود:

همانطور که از روی جلد کتاب هم مشخص است، ناشرش یک شرکت کانادایی است که در زمینه‌ی آموزش کد و استاندارد فعالیت دارد:

Codes and Standards Training Institute (CASTI)

از زمانی که  CASTI را شناختم و لیست محصولاتش را دیدم، پیدا کردن بقیه‌ی کتابهایش که ارتباط مستقیمی با حرفه‌ی من داشت به دغدغه‌ام تبدیل شد.

هر کدامشان، شعبده‌ای در آستین داشتند. یادم هست چند سال پیش باید در مورد کشنده بودن یا نبودن یک ماده (lethal substances) تصمیم‌گیری می‌شد تا الزامات مرتبط تعریف شوند اما کد مربوطه یعنی Sec. VIII نتوانست کمکی کند و این‌جا بود که CASTI نجاتم داد. آن صفحه‌ی ناجی را در لینک زیر برایتان گذاشته‌ام.

CASTI Guidebook to ASME Section VIII Div. 1

چند سالی که گذشت دیدم انگار CASTI قصد ندارد کتابهایش را بر اساس نسخه‌های جدید کد بازبینی کند و مدتی هست که ویرایش جدید کتابهایش منتشر نمی‌شوند از این‌روی ایمیلی برایشان فرستادم:

Hello

 As you know, 2010 edition of ASME Section IX has been released but fourth edition of the CASTI Guidebook to ASME Section IX covers the 2004 edition of the Code.

Do you have any plan for publishing 5’th edition for this book?

Best regards,

Kamran Khodaparasti

 

Dear Kamran,

Thank you for your email and your interest in Casti publications.  We do have plans for a 5th edition but we are not sure of the date.  It will be later in the future, probably not until 2012 but we can’t say for sure.  If you sign up on our website under http://venus.casti.ca/mailing_list and submit your name for our monthly newsletter you will be kept updated on any news here at Casti.

I hope this is helpful, feel free to contact us any time.

Kind Regards,

Casti Support Team

Codes and Standards Training Institute (CASTI)

www.casti.ca

البته تا جایی که می‌دانم در سالهای اخیر این موسسه بیشتر روی برگزاری دوره‌های آموزشی سرمایه‌گذاری کرده است.

پی‌نوشت ۱    وقتی صحبت از دمای پایین می‌شود، در بسیاری از کدها و استانداردها، به دو عدد برمی‌خورید: یکی منهای بیست و نه درجه‌ی سانتیگراد و دیگری منهای چهل و شش درجه‌ی سانتیگراد. جالب است بدانید که این دومی یعنی ۴۶- در حقیقت پایین‌ترین دمای زمستانی هوا در استانهای غربی کاناداست. این مورد را من در CASTI B31.3 دیدم که آن صفحه را برایتان در لینک زیر قرار داده‌ام.

Practical Guide to ASME B31.3 – Process Piping

جالب اینجاست که پایین‌ترین دمای زمستانی در ایران هم همین عدد است. می‌دانید چه شهری در این زمینه رکورددار است؟  لطفا دو لینک زیر را ببینید که در اولی پاسخ پرسش را خواهید یافت و در دومی لیستی از شهرهای ایران را خواهید دید که بر اساس میانگین دما مرتب شده‌اند.

پایین‌ترین دمای ثبت شده‌ی شهرهای کشورمان

فهرست شهرهای ایران بر پایه‌ی میانگین دما

پی‌نوشت ۲          قبلا در مورد صفحات تقدیم کتابها در اینجا صحبت کرده‌ام. مسلما حالا که از تاثیر CASTI Sec.IX بر زندگی حرفه‌ای من آگاه شده‌اید، مرا شماتت نخواهید کرد اگر متن تقدیم این کتاب را در اینجا بیاورم بویژه اگر به شما بگویم که چه متن خلاقانه‌ای است.

خروج از نسخه موبایل