کامران خداپرستی

کاربردهای متالوگرافی

موبایلم زنگ خورد. یکی از دوستان بود که در یکی از مراکز دانشگاه جامع علمی-کاربردی مسئولیتی داشت. پیشنهادش به من، تدریس آزمایشگاه متالوگرافی بود. بعد‌از‌ظهر‌های چهارشنبه.

راستش با شنیدن پیشنهاد دوستم، فیلَم یاد هندوستان کرد. از دو سال تدریس در دانشگاه، خاطرات شیرین زیادی داشتم و اگرچه سالهای زیادی گذشته بود و من در صنعت مشغول به کار شده بودم اما دوست داشتم دوباره، هم‌نفس بودن با دانشجویان را تجربه کنم.

به فکرم رسید جلسه‌ی اول کلاس را فقط اختصاص دهم به آشنایی بچه‌ها با متالوگرافی و کاربردهایش. یک پاورپوینت آماده کردم که اکثر عکسها و مطالب آن مربوط به نمونه‌هایی بود که در آزمایشگاه به اتفاق همکارم، روی آنها کار کرده بودیم.

این پاور پوینت را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید.

 متالوگرافی و کاربردهای آن (۹۲ اسلاید – ۱۹ مگابایت)

این را هم باید بگویم که چند سال پیش بریده‌ای از یک ایبوک پیدا کردم که استانداردهای مختلف متالوگرافی را دسته‌بندی کرده بود. متاسفانه نام آن کتاب را ننوشته بودم و الآن نمی‌دانم از چه مرجعی است ولی حتماً به درد کسانی که متالوگرافی می‌کنند، خواهد خورد. این مرجع در لینک اول است و لینک دوم هم یک مرجع بدرد بخور از زیر و بمهای متالوگرافیست که شرکت LECO آمریکا در سال ۱۹۹۶ منتشر کرده است. لینک سوم را هم حتما باید ببینید چون یک وبسایت تخصصی متالوگرافی با کلی اطلاعات ریز و درشت است.

استانداردهای متالوگرافی (ISO- ASTM- … ) 

اصول متالوگرافی

متالوگرافی دات کام

خروج از نسخه موبایل