از صفر تا بی‌نهایت

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال دیدگاه به عنوان یک کاربر مهمان.

  1. من اسم ایشون رو روی کتاب‌های ریاضی خواهرم دیده بودم و کتابی از ایشون نخوندم. لینک‌های شمارو نگاه کردم و یه کم هم جستجو در گوگل. اینکه شخصیشون چندبعدی بوده جالب بود برام. فعالیت‌های سیاسی و خوندن زبان روسی به صورت خودخوان باعث شد با یک دید دیگه‌ای (به جز مولف کتاب‌های ریاضی نظام قدیم) به ایشون نگاه کنم. یکی از شاگردهاشون (میلاد درویش) یه مستند ساخته درباره ایشون، خودم تصمیم گرفتم ببینم، لینکش رو اینجا می‌ذارم اگه شما هم خواستید ببینید:
    https://www.youtube.com/watch?v=LD3xBOyq5zs&ab_channel=ErF%40N
    چند ماه پیش، از سری فایل‌های صوتی تاریخ شفاهی هاروارد، خاطرات دکتر مجتهدی رو تموم کردم. پیشنهاد می‌کنم اگه فرصت داشتید گوش کنید (زمان‌بره ولی خوش‌صحبت هستن!) ایشون هم شخصیت جالبی داشتن. مؤسس دانشگاه آریامهر و پلی‌تکنیک بودن. یکی از رئیس‌های اثرگذار دبیرستان البرز هم همینطور. هنوزم ساختمون کتابخونه مرکزی شریف به اسم ایشونه.
    این لینک کانال تلگرامشونه که فایل‌های صوتی داخلش هست:
    https://t.me/IOHP1/10
    اینجا متن پیاده شده مصاحبه‌ ایشون هست ولی کیفیت متنش پایینه:
    http://dl.bookiha.ir/tarikh/Tarikh-e-Shafahi-e-Iran/jeld16—%5Bwww.bookiha.ir%5D—.pdf

    1. از یک سو کوشش زیادی می‌شود تا برخی بزرگان و نخبگان مهجور بمانند و از سوی دیگر خود ما هم خیلی وقتها نسبت به الیت نامهربانیم و زمانی به یادشان می‌افتیم که دیگر دیر شده است که به قول ابوالفضل بيهقي: “اين سخت، ناخوب است.”
      اينگريد برگمن (هنرپیشه‌ی نامدار سوئدی) در مورد ارنست همينگوي مي‌گفت: “بعيد است او يك نفر باشد” و داشته ایم و داریم فرهیختگانی را که خود به تنهایی انگار یک نهاد و سازمان بوده‌اند و هستند و وقتی می‌روند، مصداق این شعر رودکی هستند که: از شمار دو چشم یک تن کم / وز شمار خِرد هزاران بیش.

      از لینکهایی که معرفی کردید بسیار سپاسگزارم و حتماً آنها را خواهم دید.

  2. ممنون جناب مهندس
    عالی بود.
    ایشون رو نمی‌شناختم و از طریق پست شما با ایشون آشنا شدم، از سرگذشت زندگیشون و از شخصیتشون لذت بردم.

    1. درود جناب هاشمی عزیز. وقتی سرگذشت برخی از بزرگان را می‌خوانیم انگار زنده‌اند و چراغ فراراهمان گرفته‌اند تا راهمان را بيابیم.خوشحالم که مطلب مفیدی بوده است و سپاسگزارم که نظرتان را نوشتید.

  3. بسیار زیبا و تامل بر انگیز. من هم در دوره راهنمایی معلم ریاضی تاثیرگذاری داشتم به نام آقای اشکانی. همیشه به نیکی یادش میکنم و قدر دانش هستم.

    1. درود کورش عزیز، نمی‌دانم این جمله از کیست اما به نظرم بسیار درست است:
      “متأسفانه معلمان ما از اقلیت و اکثریتی تشکیل می‌شوند؛ اقلیت کسانی هستند که نخواسته‌اند کاری جز معلمی داشته باشند و اکثریت کسانی هستند که کاری جز معلمی نیافته‌اند.”
      وقتی به دوران تحصیلمان نگاه می‌کنیم معلمهایی را به یاد خواهیم آورد که توانایی‌هایمان را شکوفا کرده‌اند و از آنانی بوده‌اند که شاعر در موردشان گفته است: ” درس معلم ار بود زمزمه محبتی / جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را”

      1. دکتر شریعتی گفته(به دیدگاه سیاسی و مذهبی ایشان کار ندارم) که هرکس بتواند معلم خوبی شود، خیانت کرده اگر به هر کار خوب دیگر دست بزند.

خواندن بعدی

سایدبار کناری

کامران خداپرستی

این روزها، نوشتن از علم و مهندسی مواد، در اینجا، یعنی سایت شخصی‌ام، لذت‌بخش‌ترین کار من است.

لینکدین تنها حضور من در شبکه های اجتماعی است!